زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
 

میرزا محمدحسین مدرس کهنگی





سیدمحمدحسین بن محمدابراهیم طباطبایی مدرس کهنگی اصفهانی، عالم فاضل جلیل در اصفهان می‌باشد.


۱ - معرفی اجمالی



حاج میرزا محمّدحسین مدرّس کهنگی بن سیّدمحمّدابراهیم بن سیّدعلی طباطبائی، عالم فاضل جلیل. در سال ۱۲۸۸ق در «کَهَنگ بَرزاوَند» از توابع اردستان متولّد شده و در اصفهان نزد حاج میرزا بدیع درب امامی، میرزا ابوالمعالی کلباسی، میرزا محمدهاشم چهارسوقی، شیخ محمّدعلی ثقةالاسلام، شیخ محمّدتقی آقانجفی، حاج‌آقا نوراللّه نجفی، میرزاابوالقاسم رشتی، آخوند کاشی و جهانگیرخان قشقایی به تحصیل پرداخت و سپس به عتبات عالیات رفته و نزد آیات عظام و علمای اعلام حاج‌آقا رضا همدانی، آخوند ملّامحمّدکاظم خراسانی و آقاسیّدمحمّدکاظم طباطبائی یزدی کسب فیض نموده است.
وی در سال ۱۳۲۱ق به اصفهان مراجعت نموده و در مسجد علی (علیه‌السّلام) اقامه جماعت نموده و در مدارس دینی اصفهان تدریس نموده و بدین جهت به «مدرس کَهَنگی» معروف شده است. او از طریق املاک موروثی در زادگاه خود امرار معاش می‌کرده و از دریافت و مصرف وجوه شرعی و یا امرار معاش از راه رفع خصومات و امثال آن خودداری می‌نموده است. بالاخره در ۱۷ جمادی الثّانیه سال ۱۳۷۶ق در اصفهان وفات یافته و در ضلع شمالی قبرستان عمومی جنب مصلای تخت فولاد مدفون گردید.
مرحوم مدرّس کَهَنگی تقریرات دروس اساتید خود در نجف اشرف مانند آخوند خراسانی و آقاسیّدکاظم یزدی را نوشته و رساله‌ای در معنی «بداء» به نام «هدیة الوری در شرح بداء» تالیف کرده که در سال ۱۳۷۷ق به طبع رسیده است.
[۱] رفیعی‌مهرآبادی، ابوالقاسم، آتشکده اردستان، ج۲، ص۳۰۶-۳۰۷.
[۲] مهدوی، سیدمصلح‌الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۱، ص۵۳۱.


۲ - پانویس


 
۱. رفیعی‌مهرآبادی، ابوالقاسم، آتشکده اردستان، ج۲، ص۳۰۶-۳۰۷.
۲. مهدوی، سیدمصلح‌الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، ج۱، ص۵۳۱.


۳ - منبع


مهدوی، سیدمصلح‌الدین، اعلام اصفهان، ج۲، ص۶۰۸.    







آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.